Monday, November 30, 2009

Sikap ULTRA KIASU

Bila kita minta semua yang mengaku rakyat Malaysia ini guna bahasa Kebangsaan, kita akan dilabel perkauman. Dilabel rasis. Tetapi jika Lim Kit Siang laung untuk buang segala hak Melayu, itu mereka label sebagai hak asasi dan samarata. Itulah dia sikap ULTRA KIASU mereka ini.

Apa maksud kiasu dan bezanya dengan ULTRA KIASU?

Ustaz Dr Ridhuan Tee seorang berbangsa Cina. Tetapi atas sikap beliau, saya tidak pula label Dr Ridhuan yang berbangsa Cina ini sebagai ULTRA KIASU. Saya tidak pula label Prof Emeritus Tan Sri Khoo Kay Kim yang berbangsa Cina sebagai ULTRA KIASU. Tidak salah bersikap kiasu. Sikap kiasu untuk berjaya sebenarnya ada dalam diri setiap kaum. Yang salahnya adalah bersikap ULTRA.

Sikap hipokrit ULTRA KIASU yang kononnya lebih menerima terma bahasa Malaysia, sedangkan perkara yang sebaliknya berlaku.

Spesis-spesis ULTRA KIASU ini memanglah kalau ada individu berjuang untuk meletakkan bahasa Melayu di tempat yang sepatutnya selaras dengan kedudukannya dalam Perlembagaan akan dilabel rasis dan perkauman.

Mereka dabik dada kononnya mesti guna bahasa Mandarin untuk berjaya. Mereka dakwa kononnya hanya dengan menggunakan bahasa Mandarin sebagai bahasa pengantar utama maka akan wujudlah iklim yang sesuai dalam pembelajaran. Inilah anggapan salah yang mesti dibetulkan dalam pemikiran ULTRA KIASU.

Spesis ULTRA KIASU memang tidak ada niat untuk berasimilasi secara lembut. Itu sebablah spesis ULTRA KIASU ini banyak songeh tidak mahu menerima bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar UTAMA. Alasan-alasan yang diberikan lebih kepada penolakan untuk mengekalkan sikap ULTRA KIASU.

Kaum bumiputra di Sarawak dan Sabah yang menggunakan bahasa ibunda masing-masing pun masih boleh berjaya. Mereka di sana bersikap cukup patriotik dan menjiwai semangat Malaysia. Bukannya semacam spesis ULTRA KIASU yang keras kepala macam komunis bintang 3.

Kenapa di Malaysia mesti ada 3 bahasa pengantar utama? Sebabnya hanya 1 iaitu ULTRA KIASU yang tak sedar diuntung.

Spesis ULTRA KIASU ini memang mana pernah memandang tinggi bahasa Melayu. Almaklumlah, ULTRA KIASU. Hatta, mahu belajar bahasa Melayu pun disebabkan kerana 'terpaksa'.

Ramai orang lebih suka berdiam diri. Kononnya lebih suka bertoleransi. Bertolak ansur. Tapi dalam tak sedar kita yang ditolak beransur-ansur. Kita lihat sahaja bukti-bukti bagaimana segelintir ULTRA KIASU yang secara terang menolak pemakaian songkok contohnya walaupun ianya dalam majlis RASMI yang telahpun ditetapkan kod berpakaian. Banyak songeh. Mereka inilah yang sepatutnya dikritik oleh masyarakat. Tapi nampak gayanya ULTRA KIASU ini dipuja pula. Memang berjaya benar dasar pecah dan perintah Inggeris ini yang dibawa oleh ULTRA KIASU.

Semua orang dah tahu perangai ULTRA KIASU cuma malas nak bersuara atas sebab tolak ansur, bertoleransi. Memang Melayu sikapnya cukup baik. Dagang lalu ditanakkan nasi.

8 comments:

  1. YYAAWWNNN... another bigot's blog...

    ReplyDelete
  2. nk tanya, saya x jelas ar makna ultra dan makna kiasu..
    apa itu ultra apa itu kiasu?

    ReplyDelete
  3. saya ingat baca kat sini boleh faham apa itu kiasu dan ultra/extra kiasu, rupanya sama2 kelabu.

    ReplyDelete
  4. teruk sungguh masih yg tak faham?? ke buat2 tak faham?? BM fail!!!

    ReplyDelete
  5. Living among the malay majority for more than 150years generation upon generation sadly they still sound 'pelat' when pronouncing malay words.whose being racist now?

    ReplyDelete